Decydują o tym cztery czynniki: zainteresowanie tematem, zrozumienie, koncentracja uwagi i dobre samopoczucie.
- Dla efektywnego uczenia się niezbędne jest wyraźne zainteresowanie tematem, a nie zdobyciem uznania czy szóstki.
- Zainteresowanie można osiągnąć dzięki lepszemu poznaniu i zrozumieniu. Nudne jest zwykle to, co niezrozumiałe.
- Próba wyjaśnienia komuś poznawanych treści prowadzi do ich lepszego zrozumienia przez ciebie.
- Zainteresowaniu i koncentracji uwagi sprzyja aktywność własna: tłumaczenie komuś, robienie notatek, rysowanie, szkicowanie, malowanie, lepienie, śpiewanie, krytyczne uwagi – pod warunkiem, że jest to działalność związana z tematem nauki. Taka aktywność sprawia, że „wciągasz się” w to, czego się uczysz.
- Lepszemu rozumieniu sprzyjają dodatkowe informacje, których można szukać w encyklopediach, dodatkowych lekturach, audycjach radiowych i telewizyjnych i u specjalistów z danego, tematu.
- Wyrobieniu sobie własnego zdania na jakiś temat sprzyja dyskusja, czyli wymiana poglądów między osobami myślącymi inaczej. W ‚ dyskusji obowiązują 4 zasady: chęć wysłuchania innych – czyli dobra wola, szacunek dla cudzych przekonań – czyli tolerancja, znajomość rzeczy – czyli kompetencja i dobre wychowanie, wyrażające się np. w nieprzerywaniu cudzych wypowiedzi. Posiadanie własnego zdania sprzyja zainteresowaniu tematem.
- Zainteresowanie bezpośrednio wpływa na koncentrację uwagi, a nauka przez 15 minut przy uwadze skupionej na temacie daje lepsze efekty, niż przez l godzinę przy uwadze rozproszonej.
- Zainteresowanie i koncentracja uwagi umożliwia naukę przez dłuższy czas bez zmęczenia i to mimo bardzo wydajnej pracy umysłu.
- Proces uczenia się warto wyobrazić sobie jako pokonywanie toru przeszkód – tylko ludzie inteligentni, tacy jak ty, lubią zwalczać trudności.
- Zrozumienie, zainteresowanie i koncentracja uwagi sprawiają, że polubisz to, czego masz się nauczyć.
- Dobry nastrój podczas nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i szybszemu przypominaniu sobie wyuczonych treści, ponieważ mózg człowieka łatwiej przyswaja informacje, którym towarzyszą przyjemne uczucia (zadowolenie, radość, zaciekawienie).
- Zły nastrój podczas nauki wpływa na gorsze zapamiętywanie i słabsze przypominanie sobie wyuczonych treści, ponieważ mózg człowieka gorzej przyswaja informacje, którym towarzyszą nieprzyjemne uczucia (niepokój, obawa, smutek, rozdrażnienie).
- Nie nauczysz się dobrze, jeśli się boisz przedmiotu czy nauczyciela albo, jeśli interesuje cię tylko uzyskanie dobrej oceny, a nie poznanie czegoś nowego.
- Jeśli chcesz się czegoś dobrze nauczyć, nie mów, ze to głupie czy nudne, ale przeciwnie, że zapowiada się interesująco.
Nie mów ,,muszę się tego uczyć” – nie jesteś męczennikiem, powiedz raczej „chcę to poznać i zrozumieć”, a zobaczysz jak łatwo wiedza „wejdzie ci do głowy”.
Powodzenia!!!