Sposoby na lepszą organizację czasu

Jak wydłużyć dobę?

8 sposobów na lepszą organizację czasu!

Ciągle brakuje Ci czasu? Masz problem z krótką dobą? Chciałbyś potrenować, ale znów zabrakło kilku godzin? Jest na to sposób i nazywa się: lepsza organizacja czasu!

Zapewne zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego inni wydają się mieć więcej czasu od Ciebie. Dlaczego, mając więcej obowiązków, ze wszystkim się wyrabiają,
w szkole mają dobre stopnie i zawsze znajdą czas na relaks czy spotkanie
z przyjaciółmi. Nie, nie są geniuszami, ani ich doba nie trwa 48 godzin. Po prostu są lepiej zorganizowani od Ciebie! Jak zarządzać własnym czasem? Co zrobić by było go trochę więcej? Progresywni znają odpowiedzi na te pytania! Ten artykuł zawiera 8 praktycznych porad na to, jak lepiej organizować własny czas. Zaczynamy!

Zanim jednak dowiesz się, jak zapanować nad czasem, zadaj sobie jedno podstawowe pytanie – czym w ogóle jest czas?

Czas, czas, czas…

Słownik definiuje czas jako „nieprzerwany ciąg chwil”. Skupmy się jednak na tym, jak postrzegany jest on przez nas na co dzień.Pojęcie czasu dzielimy na dwie kategorie:

Czas zegarowy

Czas rzeczywisty

Czas zegarowy przemija jednostajnie (upływa zawsze w tym samym tempie). Rok dzieli się na 365 dni po 24 godziny. Godzina ma 60 minut, a minuta 60 sekund. Nigdy więcej, nigdy mniej.

Czas rzeczywisty to ten, który odczuwamy niezależnie od czasu zegarowego – upływa nam w różnym tempie w zależności od tego, czym się aktualnie zajmujemy. To samo 45 minut spędzone na nudnie prowadzonej lekcji wydawać się będzie znacznie dłuższym od trzech kwadransów spędzonych w gronie przyjaciół czy na oglądaniu dobrego filmu. I chociaż czas zegarowy całkowicie zdominował nasze życie i nie ma sposobu na to, by go zatrzymać, to upływ czasu rzeczywistego wydaje się być już mniej bezwzględny…

Poniżej znajduje się 8 praktycznych porad, dzięki którym to Ty będziesz mógł kontrolować czas, a nie on Ciebie…

Dostosuj schemat swojej pracy do własnych predyspozycji.

Niektórym z nas najlepiej pracuje się rano, innym zaś późnym wieczorem. Jedni z nas są bardziej produktywni po dobrym treningu na świeżym powietrzu, inni – po krótkiej drzemce. Musisz poznać samego siebie i uzależnić sposób pracy od własnych upodobań i możliwości.

Co sprawia, że tracisz czas? Prowadź dziennik.

Spróbuj przez tydzień prowadzić coś w rodzaju dziennika. Zapisuj w nim wszystkie wykonywane przez siebie czynności oraz czas, jaki na nie przeznaczyłeś. Odnotowuj dosłownie wszystko – krótką rozmowę, wyjście na spacer z psem, sprawdzanie powiadomień na Facebooku. Pozwoli Ci to zorientować się, jakie czynności pochłaniają najwięcej Twojego czasu oraz co powinieneś ograniczać, by nie tracić cennych chwil.

Nie wszystko naraz!

Wielozadaniowość niekoniecznie jest dobra. Mnogość detali może rozproszyć Twoją uwagę – w efekcie końcowym wprowadzisz tylko chaos we własne życie, a niczego tak naprawdę nie zrobisz. Skup się na jednej rzeczy, gdy będziesz gotów, przejdź do kolejnej – w ten sposób zdecydowanie zwiększysz własną produktywność.

Wyznacz sobie priorytety.

Która ze wszystkich zaplanowanych czynności jest najważniejsza? Koniecznie zaczynaj od tych, które w Twojej hierarchii wartości stoją na pierwszym miejscu. Prezydent Stanów Zjednoczonych, Dwight Eisenhower, mawiał: ,,To co ważne rzadko bywa pilne, a to co pilne  rzadko bywa ważne.”

Jego słowa należy interpretować w następujący sposób:

Przed pracą wyznacz sobie cel i sukcesywnie podążaj do realizacji go.

Przed wykonaniem określonego zadania należy wyznaczyć sobie konkretny cel, czyli to, co zamierzamy osiągnąć poprzez nasze działania. Gdy z daleka widać metę, łatwiej oszacować jest czas potrzebny na dobiegnięcie do niej. Przy okazji droga pozbawiona jest nieprzyjemnych niespodzianek, tym samym łatwiejsza do pokonania. Po wykonaniu zadania zweryfikuj to, czy cel został osiągnięty. Jeśli tak, schemat pracy możesz wykorzystać w przyszłości. Jeśli nie, nie łam się – zastanów się, co poszło nie tak i wyciągnij wnioski, by zapobiec kolejnemu niepowodzeniu.

Zadbaj o porządek.

Pozbądź się wszelkich zbędnych przedmiotów z własnego otoczenia – im mniej rozpraszających uwagę rzeczy, tym łatwiej się skupić. Wyznacz stałą lokalizację przedmiotów – po zakończeniu pracy odkładaj je na swoje miejsce.

Pamiętaj o przerwach.

Intensywna praca prowadzi do szybkiego zużycia energii, przez co nasza wydajność spada z minuty na minutę. Pozwól sobie naładować baterię – pięciominutowa przerwa po półgodzinnym wysiłku zdecydowanie zwiększy efektywność Twojej pracy.

Zaplanuj swój dzień.

Sukces może być dziełem przypadku, jednak zazwyczaj jest zwieńczeniem skrupulatnie realizowanego dobrego planu działań. Dlatego, przed rozpoczęciem każdego wymagającego dnia, ułóż sobie konkretny harmonogram zadań, które musisz wykonać. Dodaj do niego szacowany czas potrzebny na wykonanie konkretnych czynności. Dzięki takim zabiegom maksymalnie wykorzystasz dzień i osiągniesz to, co sobie zamierzyłeś.

Spróbuj wykorzystać osiem naszych porad we własnym życiu – po upływie krótkiego czasu na pewno zobaczysz znaczną poprawę. Dzień stanie się dłuższy, a Ty przejmiesz nad nim kontrolę! Koniec z marnowaniem czasu!

Skoro Twoja doba jest dłuższa – wykorzystaj ją najlepiej jak to możliwe!